0182–39 24 03 info@avrwatersport.nl

Motoren

Suzuki

Motoren van Suzuki zijn al jaren uitblinkers op het gebied van innovatie, prestatie en duurzaamheid. De voortdurende inspanning om die voorsprong in stand te houden. Suzuki zet daarom in op het Lean Burn Control System.

 

Lean Burn is een systeem om onder alle gebruiksomstandigheden exact de benodigde hoeveelheid brandstof te berekenen voor een minimaal verbruik met maximale prestaties. Met deze elektronische brandstofinspuiting is er veel meer controle over hoeveel dit moet zijn. De slimheid zit in wat de sensoren allemaal meten en hoe het motormanagement daarmee berekend en voorspeld wat de ideale brandstofmix moet zijn. De motoren zijn met deze aanpassing 14% zuiniger in verbruik vergeleken met de vorige generatie, terwijl die al als zuinig te boek stonden. De prestaties, dynamiek en duurzaamheid van de motor zijn gelijk gebleven. Volgas grijpt het Lean Burn systeem namelijk niet in. Juist wanneer al het vermogen niet nodig is weet het een brandstofbesparing te realiseren.

Lean Burn is een systeem om onder alle gebruiksomstandigheden exact de benodigde hoeveelheid brandstof te berekenen voor een minimaal verbruik met maximale prestaties. Met deze elektronische brandstofinspuiting is er veel meer controle over hoeveel dit moet zijn. De slimheid zit in wat de sensoren allemaal meten en hoe het motormanagement daarmee berekend en voorspeld wat de ideale brandstofmix moet zijn. De motoren zijn met deze aanpassing 14% zuiniger in verbruik vergeleken met de vorige generatie, terwijl die al als zuinig te boek stonden. De prestaties, dynamiek en duurzaamheid van de motor zijn gelijk gebleven. Volgas grijpt het Lean Burn systeem namelijk niet in. Juist wanneer al het vermogen niet nodig is weet het een brandstofbesparing te realiseren.

AVR Watersport levert niet alleen de gehele range Suzuki motoren, we verzorgen ook alle service en het onderhoud. Met veel ervaring en bijscholing wanneer er een nieuwe ontwikkeling is, hebben de motoren geen geheimen voor ons technische team.

Wat 50 jaar geleden verbazing opwekte in de outboardwereld is nu gemeengoed geworden. Soichiro Honda was in 1964 de eerste die 4-takt technologie toepaste in buitenboordmotoren. 

Een experiment is dat nooit geweest. Als producent van miljoenen bromfietsen die nog steeds gelden als de betrouwbaarste op aarde, was een Honda outboard direct de enige waar je blindelings op kon vertrouwen. Iets wat bij de vroegere generaties 2-takt motoren beslist niet het geval was. Na een halve eeuw doorontwikkelen levert Honda Marine tegenwoordig een range outboards van 2.3 tot 250PK die schoner en stiller zijn dan ooit. Voor ons een goede reden om deze lijn toe te voegen aan het AVR Watersport aanbod in motoren.

 Het principe van een viertaktmotor is efficiënter omdat de verbranding van het benzineluchtmengsel vrijwel volledig is. Maar omdat de zuiger tweemaal op en neer gaat zijn wrijvingsverliezen groter en is het gewicht hoger dan van tweetaktmotoren met een vergelijkbaar vermogen. Ook is een viertakt duurder om te maken. Wat voor Honda de reden was om deze technologie toch te omarmen is dat het brandstofverbruik aanzienlijk lager is en de uitlaatgassen veel schoner zijn. Daarbij kan het geluid van een viertaktmotor makkelijker gedempt worden dan bij tweetaktmotoren.

 Het is bewonderenswaardig dat Honda in een vroeg stadium gekozen heeft voor schonere viertakttechniek. Het zegt iets over Honda’s technische kwaliteit wanneer je eerdere barrières weet te overwinnen en tegenwoordig alleen maar volgers om je heen hebt. Tussen de A merken in buitenboordmotoren neemt Honda een prominente positie in. Maar nog opvallender is dat dit een geheel eigen positie is. Honda outboards zijn eigenzinnig. Alleen het meeste daarvan speelt zich onzichtbaar onder de staalgrijze motorkap af.

Hoewel Tohatsu Outboards in Nederland al vele jaren verkrijgbaar zijn, heeft het altijd een beetje in de schaduw gestaan van de grote merken. Aan de kwaliteit ligt dat niet. Sterker nog, Tohatsu maakt ook motoren voor andere merken. Tot 30PK is er geen verschil tussen een Mercury en een Tohatsu, op de sticker en de kap na dan.

Bij AVR Watersport krijgt Tohatsu de aandacht die het merk verdient. In Nederland verkrijgbaar van 2,5 tot 150PK. Moderne blokken met brandstofinjectie op de grotere modellen. Niet alleen van binnen doorontwikkeld maar ook met een uiterlijk wat meegaat met de trends van deze tijd. In een combinatie van strakke en ronde lijnen heeft de nieuwe kap veel weg van het achterschip van de Oud Huijzer Tenders. Toeval, of horen deze boten en motoren gewoon bij elkaar.

Tohatsu begon met het bouwen van betrouwbare motoren voor Japanse vissers. Zij hadden behoefte aan een motor die dagenlang kon doordraaien onder alle weersomstandigheden. Door onder deze zware omstandigheden motoren te testen is Tohatsu tot een van de meest betrouwbare outboards uitgegroeid. 

Nieuwe motoren

Gebruikte motoren

Vanaf 2 maart is de showroom van AVR Watersport weer geopend op afspraak. Plan uw afspraak via 0182 – 39 24 03.

X