fbpx

FAQ

Welkom op de FAQ (meest gestelde vragen) pagina van AVR Watersport, dé vraagbaak voor alles in en rondom uw boot en varen.

Buitenboord motor fossiele brandstof

Mijn motor start niet

Als uw motor niet start dan kunnen dat meerdere oorzaken zijn. We nemen ze even met u door…

Is er wel voldoende stroom? Check of de accu is opgeladen. Deze moet meer dan 12.0 volt hebben.

Is er wel voldoende benzine in de tank? Check of er nog benzine in de tank is, en of de benzineslang aan beide aansluitingen (dus aan de motor én aan de tank) goed is verbonden.

Staat de gashendel wel in de neutrale stand? Want als deze in de vooruit- of achteruit stand staat dan kunt u de motor niet starten. Dit is een beveiliging en hoort zo te zijn.

Is de MOB / dodemansknop wel aangesloten? Dit is de rode kabel en specifieke steeksleutel die aangesloten dient te worden.

Heeft uw motor wel onderhoud gehad in het laatste jaar? Want het kan zijn dat de bougies vervangen moeten worden. Controleer of de juiste bougies zijn geïnstalleerd volgens de specificaties van de fabrikant.

Mijn motor valt uit tijdens het varen...

Dit kan te maken hebben met:

1. Brandstoftoevoer; controleer de brandstofleidingen op lekkages, verstoppingen en/of de aansluiting op de tank én motor (valse lucht) en uiteraard of er wel genoeg benzine in de tank zit

2. Oververhitting; controleer de koelwaterstraal, deze moet krachtig zijn. Reinig de waterinlaat en controleer de waterpomp.

3. Luchttoevoer; als u een buitenboordmotor in de bun heeft kan het gebeuren dat de motor door onvoldoende schone lucht verstikt en dus kan afslaan. Zorg voor voldoende ventilatie > blower aandoen of de bunklep open.

Motor levert onvoldoende vermogen...

Ook dit kan meerdere oorzaken hebben. In principe moet uw buitenboordmotor in optimale situatie ongeveer 6000 – 6200 toeren (RPM) bij vol gas varen maken. Indien dit niet het geval is dan:

is de spoed (pitch) niet juist en dient aangepast te worden. Bij een standaard installatie wordt er een standaard schroef met pitch geplaatst. Het kan zijn dat uw boot (romp – rompsnelheid) een andere pitch vereist. Hiervoor is een andere schroef nodig.

een vervuilde schroef; verwijder het vuil of aangroei

verkeerde trimpositie; stel de trimpositie bij om de optimale hoek te vinden voor maximale efficiëntie.

Elektrisch varen

Wat is elektrisch varen?

Elektrisch varen betekent het gebruik van een elektromotor in plaats van een verbrandingsmotor om een boot aan te drijven. Deze motoren worden aangedreven door batterijen die kunnen worden opgeladen via elektriciteitsnetwerken of zonnepanelen.

Wat is elektrisch varen?

Elektrisch varen betekent het gebruik van een elektromotor in plaats van een verbrandingsmotor om een boot aan te drijven. Deze motoren worden aangedreven door batterijen die kunnen worden opgeladen via elektriciteitsnetwerken of zonnepanelen.

Wat zijn de voor- en nadelen van elektrisch varen?

VOORDELEN:

  • Milieuvriendelijk: Geen uitstoot van schadelijke stoffen.
  • Stil: Elektrische motoren zijn veel stiller dan verbrandingsmotoren.
  • Lage onderhoudskosten: Minder bewegende onderdelen betekenen minder slijtage en onderhoud.
  • Efficiëntie: Elektrische motoren hebben een hoger rendement.

NADELEN:

  • Beperkte actieradius: De afstand die je kunt afleggen is afhankelijk van de batterijcapaciteit.
  • Oplaadtijd: Het opladen van de batterijen kan tijdrovend zijn.
  • Aanvankelijke kosten: De aanschafkosten van elektrische aandrijfsystemen kunnen hoger zijn dan die van verbrandingsmotoren.
Hoe lang kan ik varen op een volle batterij?

De actieradius hangt af van verschillende factoren, zoals:

  • Type batterijen: lithium-ion of loodzuur batterij
  • Capaciteit van de batterijen: Grotere batterijen bieden een grotere actieradius.
  • Snelheid: Varen op een lagere snelheid verbruikt minder energie.
  • Weer en watercondities: Stroming, wind en golfslag kunnen invloed hebben op het energieverbruik.
  • Type boot: De grootte en het gewicht van de boot spelen een rol.
Hoe lang duurt het om de batterijen op te laden?

De oplaadtijd varieert afhankelijk van de capaciteit van de batterijen en het type oplader:

  • Normale opladers: Kunnen 6 tot 12 uur duren voor een volledige lading.
  • Snelladers: Kunnen de oplaadtijd verkorten tot 1-3 uur, afhankelijk van de technologie.

LET OP: de vorige generatie motoren van o.a. ePropulsion hebben minimaal 9 ampère nodig om te kunnen laden. Check bij de haven of deze laadcapaciteit gegarandeerd is. Voor de huidige generatie is een minimale laadcapaciteit van 6 ampère voldoende.

Kan ik mijn huidige boot ombouwen naar elektrisch varen?

Jazeker!! Veel bestaande boten kunnen worden omgebouwd naar elektrisch varen.

Het ligt er een beetje aan of u een inboard motor hebt (dit is vaak een diesel motor) of een outboard motor heeft (aan de boot of geplaatst in een bun). Als u een Lago Amore of Clever Boats heeft kunnen we dit voor u realiseren.

We verwijderen dan de bestaande verbrandingsmotor en installeren de elektrische buitenboordmotor, de batterij(en), het oplaadsysteem en de bijbehorende besturingselektronica.

Laat u informeren over de mogelijkheden bij AVR Watersport!

FAQ over de romp

Mijn boot heeft last van blaasjes in de gelcoat (Osmose)...

Blaasjes vormen zich op de gelcoat van de romp. Dit kan gebeuren door een diepe kras te varen. En als dat in het onderwaterschip gebeurt dan zie je dat dus niet. De blaasjes moeten verwijderd worden, de romp goed laten drogen en een nieuwe laag gelcoat of epoxy aanbrengen. Dit is wel een specialistische taak zijn en het is vaak verstandig om dit door AVR Watersport te laten doen.

Tevens is het zeer raadzaam om, al binnen één seizoen varen, ant-fouling te laten plaatsen. Ook dit is een specialistische taak die door AVR Watersport uitgevoerd kan worden.

Laat u informeren over de mogelijkheden bij AVR Watersport!

Welkom bij AVR Watersport! Meer dan 100 boten direct op voorraad!

X